OpenBCM V1.07b12 (Linux)

Packet Radio Mailbox

IW8PGT

[Mendicino(CS)-Italy]

 Login: GUEST





  
PE1MVX > RTTY     14.11.15 17:43l 283 Lines 13013 Bytes #999 (0) @ NLDNET
BID : 48038_PE1MVX
Read: GUEST
Subj: VRZA RTTY Bulletin 14112015
Path: IW8PGT<CX2SA<VE2PKT<PI8CDR<PI8HGL<PE1MVX
Sent: 151114/1328Z @:PE1MVX.PI8HGL.#ZH1.NLD.EU #:48038 [Wassenaar] $:48038_PE1M
From: PE1MVX@PE1MVX.PI8HGL.#ZH1.NLD.EU
To  : RTTY@NLDNET


ryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryry
ryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryryry
                 
     xx          r t t y - b u l l e t i n 
    xxxx         ------------------------- 
   xxxxxx        wekelijks bulletin van pi4vrz/a 
  xxx  xxx       landelijk zendstation van de vrza, 
 xxx    xxx      de vereniging van radio zend amateurs 
xxx vrza xxx     qth         : radio kootwijk - regio 05 
 xxx    xxx      locator     : jo22ve 
  xxx  xxx       frequenties : 7.062 khz lsb +/- qrm, 70,425 mhz fm
   xxxxxx                      en 145,250 mhz fm. 
    xxxx         webstream   : info op http://www.pi4vrz.nl/ 
     xx          twitter     : (at)pi4vrza 
                 telefoon    : 055 711 43 75 
                               zaterdag van 10.00 tot 11.00 uur 
  --------               
  pi4vrz/a       datum       : zaterdag, 14 november 2015. 
  --------       redactie    : michiel, pe1scm 

dit bulletin wordt uitgezonden met een snelheid van 50 baud en een
toonshift van 170 hz (1275 - 1445 hz) en op 40 meter in fsk/lsb

-------- pi4vrz/a --------------------------------- pi4vrz/a --------

van de redactie

goedemorgen beste meeschrijvers, fijn dat u er weer bent. vandaag
heb ik weer de gelegenheid om het bulletin te schrijven en dat
betekent dat u weer een stukje geschiedenis om te lezen kan
verwachten. en ik zal u allen zeker niet teleurstellen. maar
daarnaast heb ik ook nog een kort artikeltje opgenomen over de
huidige realiteit.

zo, slechts een kort redactioneel vandaag, want al met al is door
de geschiedenis het bulletin van vandaag al weer lang genoeg. ik
wens iedereen een goede ontvangst toe en veel leesplezier.

michiel pe1scm

-------- pi4vrz/a --------------------------------- pi4vrz/a --------

van onderstaand artikel zijn de eerste drie alinea's ook in het
morse-bulletin van vanmorgen opgenomen.

alan blumlein en de ontwikkeling van radar
------------------------------------------
alan blumlein was zeker niet direct verantwoordelijk te noemen voor
de uitvinding van radio direction finding (rdf) of radar (radio de-
tection and ranging) zoals het uiteindelijk bekend zou worden. hij
heeft wel een steeds belangrijker wordende rol gespeeld in de ont-
wikkeling en toepassing van een aantal onderdelen van het systeem
dat in de originele vorm van ontdekking werd toegepast. daarnaast
speelde hij een rol in de verfijning en verbetering van h2s, een van
de meest gebruikte toepassingen van de ontwikkeling van radar tij-
dens de tweede wereldoorlog. blumlein's toewijding aan de bouw en
het testen van alle radarsystemen tijdens de tweede wereldoorlog
kostte hem uiteindelijk zijn leven. leest u over de ontwikkeling
van radar...

de oorsprong van rader: 'geluidsreflectoren'

door de luchtaanvallen op londen gedurende de eerste wereldoorlog
werd het voor het ministerie van defensie duidelijk dat bij oorlogen
in de toekomst er onvermijdelijke nog zwaardere luchtaanvallen zou-
den volgen op de britse steden. in november 1932 hield stanley
baldwin een toespraak voor het lagerhuis waarin hij de conclusie
trok dat het zinloos was om meer en meer afschrikkingsmethoden te
verzinnen en te bouwen. want: '...de bommenwerpers kwamen er toch'
wel door'. een weidverspreide mening in die tijd was dat het zeker
was dat er een technologie zou moeten bestaan, hoewel op dat tijd-
stip misschien nog niet bekend, die het mogelijk maakte om dit
probleem op te lossen. gelukkig is deze mening niet bij een paar
mensen gebleven.

in de eerste wereldoorlog waren er verschillende vormen van geluids-
detectoren gebruikt om de positie van vijandelijke kanonnen te
vinden. deze kleine schotelvormige detectoren werden nu gezien als
een mogelijke oplossing om vlieguigen te vinden. hiervoor werden de
schotels aanmerkelijk in schaal vergroot.

in het diepste geheim werdden er experimenten gedaan op de toppen
van de kliffen rondom dover, waarbij een grote diversiteit aan be-
tonnen geluidsreflectoren gebruikt werd. deze waren eerder al
uitgevonden voor dr. william tucker. aan het eind van de jaren 20 en
in het begin van de jaren 30 werd er een serie gigantische lange-
afstands-vliegtuig-detectoren gebouwd. ze waren overal langs de kust
van engeland te vinden.

gehoopt werd er dat deze 'enorme oren', gemaakt van gewapend beton,
groot genoeg waren om het geluid van naderende, maar nog ver weg
zijnde, vliegtuigen op te vangen. dit geluid werd gefocuseerd in een
plaats in het midden van de schijf, op een centrale luisterplek. in
feite waren deze detectoren niets anders dan grote hoorns die het
versterkte geluid van de schotel oppikte. hiermee kon, zo werd
verwacht, de richting van het geluid worden bepaald.

de gigantische schotel was zelf niets meer dan een grote versterker,
met de bediener luisterend met een soort van periscopische buis,
waarvandaan het geluid in een soort van stethoscoop werd geleid. de
luisteraar wachtte dan geduldig tot hij een naderend vliegtuig
hoorde en maakte een peiling. deze informatie werd dan zo snel
mogelijk aan het hoofdkwartier doorgegeven. wanneer een twee of meer
peilingen gemaakt werden, door verschillende geluidsdetectoren langs
de kust, kon ook de richting van de vliegtuigen worden bepaald.

er was echter een klein onvoorzien probleempje met het systeem. het
pikte helaas niet alleen de geluiden van naderende vliegtuigen op,
maar ook versterkten ze de geluiden van al het andere dat in de
omgeving gebeurde. grazende schapen, auto's die voorbij reden en
meeuwen die overvlogen waren een bron van storing. 

in de zomer werd de ruim 80 meter lange betonnen wand overigens ook
vaak gebruikt als gigantisch windscherm door picknickers. tijdens
een demonstratie voor het ministerie van defensie werden de
officials bijna doof van de geluiden van een melkwagen die door een
paard werd getrokken! al snel werd duidelijk dat er grote beper-
kingen aan het geluids-detectiesysteem zaten en dat er verder naar
andere technologieen gezocht moest worden.

-------- pi4vrz/a --------------------------------- pi4vrz/a --------

in het begin van de jaren 30 was de britse regering bezig, net zoals
vele anderen, met het bijeenroepen van teams van wetenschappers. ze
moesten de mogelijkheid bekijken voor het construeren van 'dode-
lijke stralen', die mogelijk ook gebruikt konden gaan worden tegen
vijandelijke vliegtuigen. hoewel het tegenwoordig als onzin wordt
beschouwd, werd de mogelijkheid van zulke stralen, die een vliegtuig
en zijn piloot in brand konden steken als het overvloog, zeer
serieus genomen. dit moest onderzocht worden.

het ministerie van defensie had genoeg zorgen over een mogelijke
aanval vanuit de lucht en stelde een comissie samen om '... uit te
zoeken hoe ver recentelijke vorderingen in de wetenschap en
technische kennis gebruikt kunnen worden om de huidige methodes voor
verdediging tegens vijandelijke vliegtuigen te versterken'. henry
tizard, voorzitter van het aeronautical research committee, zou de
nieuwe comissie gaan voorzitten. tevens zou ook alexander
watson-watt, directeur van het radio research station (rrs) in de
comissie deelnemen. 

de vraag 'kan een dergelijke dodelijke straal gebouwd worden' werd
aan deze laatste voorgelegd. arnold witkins, een van de medewerkers
van het rrs, kreeg de vraag van watson-watt toegespeeld. hij moest
berekenen hoeveel energie er nodig was om een vliegtuig of de be-
manning ervan te beschadigen en, als zo'n straal mogelijk was, of
deze al gemaakt was.

wilkins bekeek de mogelijkheid van een dergelijke straal en con-
cludeerde dat, hoewel het in theorie mogelijk was, de energie die
benodigd was om de straal effectief te maken zo groot was dat hij
het onmogelijk achtte om een dergelijk apparaat te bouwen. wilkins
rapporteerde zijn bevindingen terug aan watson-watt en de twee
mensen van de comissie concludeerden dat dit ook was wat ze hadden
verwacht. ze rapporteerden in februari 1935 dat het onmogelijk was
om een hoog-energetische straal te maken die vliegtuigen kon be-
schadigen. toch werd gevraagd om verder te zoeken naar andere
mogelijkheden.

enkele jaren hiervoor was wetenschappers van het british post office
opgevallen dat een vliegtuig dat door een experimentele vhf-straal
vloog merkbare 'flutter' veroorzaakte. dit - toen merkwaardige
feit - kwam ook wilkins ten ore die toendertijd bij het rrs, wat
onderdeel van het post office was, werkte. in 1935 herinnerde
wilkins zich het rapport en hij bedacht dat dit wellicht de basis
voor een systeem voor het detecteren van vliegtuigen kon zijn.
watson-watt was voldoende geinteresseerd om hem te vragen om de
mogelijkheid te bekijken om dit te gebruiken. na enig werk kwam
wilkins met de conclusie dat het zeer goed mogelijk was om een vorm
van vliegtuig-detectie te ontwikkelen, vooropgesteld dat er de
beschikking was over een goede uitrusting. het leek zeer waarschijn-
lijk dat een vliegtuig een radiosignaal kon terugkaatsen naar de
zender...

robert watson-watt schreef een rapport voor tizard en het ministerie
van defensie, getiteld 'the detection and location of aircraft by
radio means' (de detectie en lokalisering van vliegtuigen door
middel van radio), waarin hij schreef: 'hoewel het onmogelijk was
om vliegtuigen te vernietigen door middel van radiogolven zou het
wel mogelijk moeten zijn om de radio-energie die door een vliegtuig
wordt teruggekaatst te detecteren'. 

bij een vergadering op 13 februari 1935 was luchtmaarschalk dowding
eerst niet onder de indruk van de conclusies van tizard en zijn
comissie. tenslotte vertoonden deze alleen maar een zeer kleine
mogelijkeid voor een dergelijk detectiesysteem. toch was hij van
mening dat indien een praktijkdemonstratie kon worden gegeven en de
berekeningen correct waren hij zijn standpunt zou veranderen. er
werd uiteindelijk besloten dat een serie tests moest worden uitge-
voerd...

-------- pi4vrz/a --------------------------------- pi4vrz/a --------

volgende week zondag: 25e editie van de qso party
-------------------------------------------------
toen we de party in de vorige eeuw opgestart hadden konden we niet
bedenken dat we het 25 jaar zouden volhouden. nou het is dus zover,
op 22 november 2015 gaat de 25e editie van start.

op zondag 22 november 2015 zal wederom de v.r.z.a. qso party
gehouden worden, ter viering van de 64e verjaardag van de v.r.z.a.
deze qso party zal in het teken staan van een gezellige bijeenkomst
via de radio, waarbij zo veel mogelijk v.r.z.a. clubstations in de
lucht zullen zijn. het is geen contest, dus u behoeft ook geen
volgnummers uit te wisselen.

wel kunt u deze dag het bijzonder mooie divisional award in de wacht
slepen met de vermelding 25e v.r.z.a. qso party 2015.

voor deze bijzondere gelegenheid wijken we af van de regels en zullen
we uitsluitend op 2 meter en op 40 meter werken in het bandsegment
7.060-7.100 mhz. de qso party is van 14.00-17.00u. onder de
deelnemers welke hun log mailen zullen 3 waardebonnen verloot worden
vanwege het 25 jarige jubileum.


om dit award te behalen wijken we iets af van de normale regels,
juist omdat het in een dag te behalen is.

voor het aanvragen van het award dient u op hf 8 en op vhf/uhf vier
pi4-clubstations van de vrza gewerkt te hebben. de volgende pi4-
stations tellen mee voor het award en we moedigen ze dan ook aan om
allemaal qrv te zijn:
- pi4avg    achterhoek
- pi4ehv    oost brabant
- pi4vgz    't gooi
- pi4wbr    west brabant
- pi4dhg    haaglanden
- pi4twn    twente
- pi4fld    flevoland
- pi4vnl    n-limburg
- pi4ysm    ysselmond
- pi4gn     groningen
- pi4zwn    z/w nederland
- pi4zlb    z-limburg
- pi4adh    helderland
- pi4ede    zuid veluwe
- pi4kgl    kagerland
- pi4vrz/a  kootwijk radio
- pi4cqp/a  wisselende locatie.

de logs kunt u, binnen 4 weken, mailen aan pg9w(at)vrza.nl. voor de
aanvraag van het divisional award dient u een loguittreksel, vergezeld
van 14 postzegels no 1 te sturen aan de award manager:

ben horsthuis pa0hor
frans halsstraat 95
3781 ev voorthuizen

ook de clubstations moedigen wij aan hun logs op te sturen, daar deze
gebruikt kunnen worden ter controle van de aanvragen voor het
divisional award. ook onze luisteramateurs moedigen wij aan om hun log
in te sturen volgens de normale regels, dus niet meeliften met een
station.

wij wensen ieder veel plezier toe op 22e november en hopen velen van u
te ontmoeten. tot werkens.

w.a. visch pg9w
manager qso party.

-------- pi4vrz/a --------------------------------- pi4vrz/a --------

colofon
-------
je hebt gekeken naar het telex (rtty) bulletin van pi4vrz/a.
heb je berichten die in dit bulletin kunnen worden verwerkt,
neem dan contact op met pi4vrz/a:

1) e-mail   : pi4vrz(at)vrza.nl
2) twitter  : (at)pi4vrza 
3) telefoon : 055-711 43 75 op zaterdag van 10.00 tot 11.00 uur.

je kunt je op ons bulletin abonneren. meld je dan aan op de site
http://www.vrza.nl/ en klik op 'bulletins pi4vrz/a'.

-------- pi4vrz/a - we schakelen nu over op phone - pi4vrz/a --------



Read previous mail | Read next mail


 28.11.2025 07:32:14lGo back Go up